Skip to main content
+1(647)-853-6799 | +1(647)-764-6967

ספור של טנגו

עולמו המהפנט של הטנגו

היסטוריה, דימויים, דוגמאות*

?מה מתרחש בנפשנו כשאנחנו מקשיבים לצלילים המכשפים של הטנגו

האם זהו מסתורין, תשוקה, תאווה, אהבה או קנאה?
אנו מגלים פעם אחר פעם, את עולמו המופלא של הטנגו ,שמלא בצבעים נפלאים, שמזמין אותנו אליו בדרכי מסתורין.
אז בואו נצלול יחד לאוקיינוס שמלא באמוציות ורגשות!


MAURO CAIAZZA - MY LANGUAGE IS TANGO


ההיסטוריה של הטנגו הארגנטינאי

 *מאת אדוארדו פרננדז
סיפורו של הטנגו מתחיל בארגנטינה, יש הטוענים שהעבדים המשוחררים היו הרקדנים הראשונים שרקדו את הטנגו.
את הריקוד ליווה קצב התופים בלבד. בסוף המאה ה19 , בעיר הנמל בואנוס איירס ,ריקוד הטנגו היה פופולרי בקרב מהגרים, שהגיעו ממדינות אירופה בשביל להקים לעצמם חיים חדשים ויותר טובים. אותם המהגרים הביאו איתם מגוון רחב מאוד של כלי נגינה שארגנטינה לא ראתה עד אז, ביניהם: כינור, גיטרה וחליל. אך יותר חשוב , הם הביאו איתם סגנונות מוסיקה מגוונים ומיוחדים שנולדו ברחובות אירופה.
בואנוס איירס, בתור כור היתוך של תרבויות רבות וסגנונות מוסיקה שונים, המציאה לעצמה ריקוד חדש ולא מוכר עד אז- הוא הטנגו.
בתחילתו, הטנגו היה ריקוד קליל, כיפי, ולעיתים וולגארי, שנרקד בעיקר ע"י האנשים העניים בעיר. המעמד הבינוני והגבוה לא קיבל בשמחה את הטנגו.
באותם ימים, את הטנגו רקדו בפאבים, בסמטאות חשוכות ובבתי בושת.


MOULIN ROUGE MOVIE (2001) - EL TANGO DE ROXANNE



בתחילת המאה ה20 ,כלי נגינה חדש המזכיר במראה אקורדיון ובצליליו אורגן הופיע ברחובות ארגנטינה. הכלי הזה קיבל את השם "בנדיאון". הוא הוסיף צלילים של דרמה למוסיקת הטנגו. עם הופעתו, הטנגו הפך לאיטי יותר ואינטימי יותר.
בשנות ה20,ארגנטינה עברה משבר כלכלי שגרם לרבים לאבד את עבודתם. תושבי בואנוס איירס (פורטנו ) הפכו לאנשים נורא עצובים. בנוסף, גל מהגרים גברים מאירופה שטף את ארגנטינה בחיפוש אחר חיים טובים יותר. לכן, באותה תקופה אוכלוסיית הגברים עקפה אוכלוסיית הנשים ביחס מדהים של 50:1 או לפי מקורות אחרים ביחס של 30:1 (זו הייתה תחרות! ).גברים צעירים ביקרו לעיתים קרובות ב"אקדמיאס"(אקדמיה לריקודים) וב"פרגונדיאס" –בתי קפה עניים שבהן היה ניתן לשכור את המלצריות לריקודים. בהתאם לכך, בשביל למשוך את תשומת לבם של הנשים, הגברים היו חייבים לרקוד בצורה הכי מקצועית שהם יכולים. עם הזמן, הטנגו החל לקבל טעם של פרי אסור, וגברים שרקדו אותו היטב  יכלו לבחור בין מספר נשים, והצטיירו בעיני אחרים בתור מאצ'ו.

 


בגלל הביקוש לאקדמיה מסודרת של הטנגו, גבים היו צריכים ללמד אחד את השני ולהתאמן ביחד בשביל לשפר את היכולת למשוך נשים. משוחררים מהמשמעת האירופאית, הגברים המציאו שיטות מעשיות ודרכים מיוחדות להוביל אישה בריקוד, והנשים לפעמים רקדו אחת עם השנייה, בביל לפתות את הגברים.

ENRIQUE & GUILLERMO DE FAZIO TANGO


אם תקשיבו למילים של הטנגו, הם תמיד ידברו על אישה, עצב והכיסופים עליה. בשביל הגבר יש רגעים קצרים שבהם הו יוכל להתייחד שוב עם אהובתו. זה קורה כשהוא מחזיק אותה בזרועותיו, בזמן שהם רוקדים את הטנגו. באותם רגעים, אהבתו אליה שוברת גבולות , ואיכשהו הרגש הנדיר הזה מצליח להשתלב בחייו הרגילים.


SCENT OF A WOMAN MOVIE (1992) - THE TANGO SCENE WITH AL PACHINO​



   
   החוק הכללי של 1912 הביא חופש חדש לאנשים , והכח המניע את הטנגו הואץ. מאז ,הטנגו הפך לריקוד פופולארי בכל שכבות החברה ,ולא רק ריקודם של העניים. הטנגו התפשט במהרה במסיבות היוקרה של בואנוס איירס. תהילת הטנגו עברה מדרום אמריקה לני-יורק, לונדון ופריס בהם מסיבות התה הפכו לנושא המרכזי של הטנגו. האופי החצוף והבלתי מתפשר של הריקוד ,סיבך את הטנגו בצרות. בפריס, הקרדינל אמט הכריז: "לנוצרים אסור להרגיש במצפון טוב כשהם רוקדים את הריקוד הזה". שנה לאחר מכן ,האפיפיור בנידידקט ה-15 הביע את התנגדותו לטנגו: "זה מחליא אותי, שהריקוד הגס והפגאני הזה ,רוצח המשפחה וחיי החברה, כבר נרקד במעונות האפיפיור".ב1914 הקיסר של גרמניה, וילהלם השני, אסר על שוטריו וחייליו לרקוד את הטנגו במדים הרשמיים שלהם ותיאר את הריקוד כ"וולגארי ופוגע בציבור". אבל שום דבר לא הצליח לעצור את מצעד הניצחון של הטנגו בשנות ה20, תקופה הנחשבת ל"תקופת הזהב" של הטנגו". בבואנוס איירס פופולאריות הטנגו הרקיעה שחקים.

CHICAGO MOVIE (2002) - CELL TANGO

 




ההפיכה הצבאית בספטמבר 1930 בארגנטינה הציגה ממשלה זמנית, שדאגה להשתיק כל ביקורת עליה. הטנגו נאסר לריקוד, כל דיבור על הפוליטיקה הושתק במהירות וחל איסור לשיר שירים המדברים על חוסר הצדק החברתי. באירופה, למרות האהדה הרבה לריקוד, הטנגו הארגנטינאי לא תאם את המסורת העתיקה של ריקודי אירופה, וסגנון הריקוד שונה בצורה דראסטית ומהירה.
צעדי הטנגו הארגנטינאי הותאמו ל"קו הריקוד" המסורתי, וצעדים פרוגרסיביים הוכנסו לריקוד. כלי תיפוף, שלא הופיעו בתזמורות הארגנטינאיות , נהיו דומיננטיים יותר. בני הזוג כבר לא הסתכלו אחד על השני בזמן הריקוד, והתשוקה העדינה והבוערת הופרדה לחלוטין מהמסתורין שאפיין את הריקוד. טבען המפתה של הטנגו הוחלף באופי טקסי וראוותני של מצעד. בשנות ה30, הטנגו הארגנטינאי הגיע לתקופת השפל שלו. הכלכלה הארגנטינאית הרוסה ,והתושבים, שפעם רקדו בתשוקה ותחכום את הטנגו, גילו לאור הזמנים הקשים שהריקוד לא שיחק תפקיד משמעותי בחייהם.


HOW TO DANCE THE TANGO - 1930

הטנגו חוזר לחיים

בשנות ה30 המאוחרות, המעמד הנמוך של ארגנטינה, חזר לזירה הפוליטית. חיי החברה של אותם אנשים פשוטים קמו לתחייה. האנשים נהגו לחגוג בצורה מיוחדת: מסיבות ענק ברחובות ובכיכרות המרכזיים בערים. לאחר עשור של שקט, אנו רואים חזרה של מוסיקאים וותיקים וחדשים לארגנטינה.
הסיפור חזר לעצמו –הארגנטינאים מכניסים שוב את הטנגו לחייהם היום-יומיים. חואן פירון עולה לשלטון בשנת 1946 ומעודד יצירה ופיתוח של תרבות פופולארית ברחובות, ביניהם התרבות של הטנגו


WILLIAM PINO & ALESSANDRA BUCCIARELLI - 2006 - TANGO SHOW



  ​
אמנם, לאחד שש שנים, בשנת 1952 ,נפטרה אווה פירון הנערצת, אשת המנהיג חואן פירון. תקופה זו היוותה משבר נוסף לטנגו הארגנטינאי. בו זמנית הפלישה של התרבות האמריקאית החלה-סרטי הוליווד, מוסיקה אמריקאית, אופנה מערבית  וגישת הרוק-אנד-רול המחוספסת . דברים אלה הפרידו בין הזוג הרוקד, הפריד בין הגבר והאישה. כעבור 30 שנה, בשנות ה80, הטנגו חזר בגדול, הפעם לבמה הגדולה. לקהל הוצג סגנון יותר תיאטרלי של הטנגו. בני הזוג רקדו במרחק אחד מהשני ותנועות הריקוד נהיו יותר אתלטיות, בלטיות ומרחביות. מאז הטנגו הארגנטינאי פוצל לשני סגנונות: התיאטרלי והאינטימי. הסגנון האינטימי עדיין נרקד אז בברים ונהפך שוב לחלק בלתי נפרד מחיי
האנשים.

BEL SUONO & TODES - LIBERTANGO

 ויכוח רגיש התעורר בין האנשים-איזה מהסגנונות הוא הסגנון היותר ראוי של הטנגו? גורם משפיע על הוויכוח הייתה עבודתו של אסטור פיאצולה-מי שהמציא את הטנגו "המודרני" וצבר אינספור מעריצים ברחבי העולם. עם הגעת המילניום החדש, הטנגו לא הפסיק להתחדש ונשאר על כנו בתור סגנון מוסיקה שמשלב מלודיה מכשפת, ליריקה אינטימית ,יופי, קצביות יוצאת דופן, תשוקה, רגישות מהורהרת, עצב ושמחה. הטנגו גורם לשני אנשים לחשוב שהם בעצם אחד. 


ANDREW & LIANA'S TANGO



נכון לעכשיו, הטנגו משמש כשפה אוניברסלית שמצליחה לחבר בין אנשים מכל הגילאים—מצעירים למבוגרים.

ICE AGE 3 MOVIE (2009) SCRAT MASHUP TANGO



הריקוד הוא כלי חינוכי, המצייר ציורים בעולמו הפנימי של הילד ומפתח את חוש הטעם שלו. הטנגו בתור ריקוד עם אופי סקסואלי חזק, מלמד נערים על גבריות אצילה ,ואת הבנות על משיכה אלגנטית.
בעולם הריקודים הזוגיים קיימת אמרה משעשעת: "רחבת הריקודים- כנראה המקום האחרון עלי אדמות שהגבר הוא עדיין המוביל, והאישה מובלת".


TAKE THE LEAD MOVIE (2006) - TANGO SCENE WITH ANTONIO BANDERAS


  

כשאתם רוקדים את הטנגו, אל תחשבו יותר מדי על הצעדים כי הצעדים הם החלק הפחות חשוב של הריקוד. הדברים החשובים ביותר בטנגו הם המוסיקה והרגשות שלכם.  

תרגום: פורקוש עדי
DANCE AND BE HAPPY

אנדריי לובנקוב


HTTP://WWW.OTANGO.RU

 

ПОГОВОРИМ О ТАНГО